Zin in lezen!

Spelverhalen als basis voor betekenisvolle lees-en schrijfactiviteiten

Inhoud

Steeds meer scholen willen hun leesonderwijs in de groepen 3 en 4 beter laten aansluiten bij het (spel)aanbod in de kleutergroepen en bij de betekenissen van de kinderen. Daarnaast ervaar ik dat veel leerkrachten zoeken naar mogelijkheden om tegemoet te komen aan de verschillen die er zijn.
Om deze knelpunten aan te pakken is een brede, inhoudrijke, ontwikkelingsgerichte benadering van het lees-schrijfonderwijs nodig. Zin in lezen heeft oa de volgende kenmerken: aansluiten bij de concrete ervaringen van de kinderen, goede overgangen van beginnende geletterdheid naar zelf lezen en schrijven, betekenisvolle wereldoriënterende inhouden, samenhang tussen spreken, luisteren, lezen en schrijven.

De basis voor deze aanpak wordt goed beschreven in het in 2017 verschenen boek: ‘Lezen en schrijven doe je samen’ (Pompert, 2017). Dit boek beschrijft een ontwikkelingsgerichte aanpak voor het lees-schrijfonderwijs in de groepen 3 en 4.
De speltheorie van Bert van Oers en de ideeën van oa Jan Berenst over lezen en schrijven worden volop benut.

Ook is er in 2018 een film gemaakt over een meertalige groep 3 waarbij deze aanpak concreet wordt en je enorm zal inspireren! In de vervolgfilm wordt duidelijk hoe de overgang naar groep 4 wordt gemaakt.

Doelgroep en niveau

Leerkrachten van groep 3

Duur

De cursus bestaat uit een startbijeenkomst per individuele leerkracht/school en 4 bijeenkomsten van 3 uur. Het is aan te bevelen om ook groepsbezoeken te laten plaatsvinden zodat er nog meer maatwerk kan worden geleverd op de werkvloer.

Doelstellingen

  • Je gaat betekenisvolle lees-schrijfactiviteiten ontwerpen voor de eerste maanden in groep 3 welke zijn verbonden aan de spelverhalen van de kinderen
  • Je gaat aan de slag met het inrichten van een rijke leeromgeving met boeken en teksten die aansluiten bij het thema
  • Je maakt kennis met de 10 ingrediënten van deze aanpak oa schrijver zijn en schrijver blijven en het vierveldenmodel
  • Je leert passende instructies vorm te geven voor alle kinderen
  • Je leert handelingsgericht te observeren en registeren

Studiebelasting

  • Volgen van de bijeenkomsten: 14 uur
  • Lezen van het boek “Lezen en schrijven doe je samen” en literatuur: 6 uur
  • Reflectie op de praktijkopdrachten: 4 uur

Locatie

Droom in Elst (GLD)

Kosten

Vijf bijeenkomsten: € 620,- per persoon waarvan de eerste bijeenkomst eind juni op maat (digitaal) is per deelnemende leerkracht/school ter voorbereiding op de start. Daarnaast ontvangt je het boek “Lezen en schrijven doe je samen” (Pompert, 2017) én een prentenboek naar keuze bij de Kinderboekwinkel in Nijmegen.

Optioneel: Twee groepsbezoeken inclusief nabespreking: € 450,- (afhankelijk van de reistijd worden er extra kosten in rekening gebracht)

Data

  • Eind Juni/begin juli; video-afspraak op maat per leerkracht/team
  • Dinsdag 18 Augustus 14.00u-17.00u
  • Woensdag 9 September 15.00u-18.00u
  • Woensdag 7 Oktober 15.00u-18.00u
  • Woensdag 4 November 15.00u-18.00u

Aanmelden

Ja, ik wil mij aanmelden. Aanmeldformulier.

De cursus vindt plaats bij minimaal 6 deelnemers. Wanneer jij je inschrijft, ga je akkoord met de Algemene Voorwaarden.

De cursus kan ook op maat bij jou op school gegeven worden. Ook voor het hele onderbouwteam.

Nieuwsgierig naar een cruiseboot