Wij versturen post | voor kinderen uit groep 1-2-3
Snuffelen in boeken
De kinderen zijn begonnen met het snuffelen in boeken als “Een pak voor Jef”, “De zeven postbodes”, “Een gevaarlijke reis” en “De Post” van Willewete. Door te snuffelen raken ze vertrouwd met de boeken die in de groep aanwezig zijn.
Onderzoeksvragen en -antwoorden
Vanuit deze en andere startactiviteiten zijn onderzoeksvragen ontstaan als hoe weet je in welke gleuf de post moet en hoe kan dat, voor 21.00 u besteld, morgen in huis? De antwoorden op een aantal vragen komen van de postbode zelf die is uitgenodigd op het schoolplein. Door onderzoekjes in boeken en middels filmpjes zijn antwoorden op de andere vragen in beeld gekomen.
Postkantooractiviteiten
In het postkantoor zijn de kinderen vooral druk met het sorteren op postcode, het wegen en het rondbrengen van de kaarten en pakketten. Er zijn al heel wat gesprekken gevoerd. Het gaat ook over soorten kaarten die er zijn en daardoor is het postkantoor aangevuld met een heus kaartenrekje! En wat zijn er veel soorten kaarten intussen bij gemaakt en verkocht! Het lijkt het net echt!
Kaarten schrijven en voorlezen
In groep 1-2 bij juf Bilitis worden er ook volop kaarten geschreven! Milou die net haar naam kan schrijven weet meteen aan wie zij haar kaart wil schrijven. Aan haar oude buren want die mogen geen bezoek ontvangen maar zij als kind mag wel komen. Ze weet meteen wat ze kan schrijven, ‘ik ga vragen of ik op bezoek mag komen’. Als ze begint met schrijven van ‘lieve’ dan weet ze meteen de letter L want deze zit in haar naam. De rest van het woord schrijft ze uiteindelijk met hulp van het naamkaartje van Lieve uit haar klas. Emma gaat na het schrijven van haar kaart aan de slag met het adres op de envelop. Ze weet dat er een plaatsnaam bij moet en ook het huisnummer en een postcode. Als de kinderen hebben geschreven, dan lezen ze de kaarten in tweetallen vol trots voor aan elkaar. Wat een betrokkenheid!
Verwonderen
De leerkrachten verwonderen zich over de lees- en schrijfcompetenties van hun groep kinderen. Het is ze wel duidelijk, als er een motief is voor de kinderen dan krijgt lezen en schrijven echt betekenis.