Naar de Kapper, groep 4

Nadat de leerkracht in de boekenkring een aantal boeken heeft gepresenteerd over de kapper is het duidelijk. We gaan het over haren hebben! De leerkracht pakt nogmaals het prentenboek Idje, wil niet naar de kapper en leest het boek nu helemaal voor, nadat ze in de boekenkring de illustraties heeft laten zien. Dit doet ze door eerst de kinderen te prikkelen en te wijzen op de verschillende kapsels in de groep en van haarzelf. ‘Hé, jij hebt een kort kapsel en jij hebt lange krullen en wanneer ben jij voor het laatst bij de kapper geweest?’ Ze nodigt de kinderen uit om in tweetallen kort aan elkaar te vertellen wanneer zij voor het laatst naar de kapper zijn geweest, wie hun haar knipt en waar dat gebeurt? In korte tijd worden er heel wat verhalen uitgewisseld. Het gaat over dode puntjes, grijs haar van oma en het scheren van haren en baarden. De ervaringskennis van de kinderen is enorm en zeer divers.

Na deze ervaringsverhalen wordt er getekend en geschreven over de eigen ervaringen die zojuist zijn verteld aan elkaar, er wordt gelezen over de kapper en gespeeld aan de verteltafel.

Praktijkverhaal en achtergrond

Nieuwsgierig naar het hele praktijkverhaal en de achtergrond van deze aanpak? Lees het artikel dat ik schreef voor HJK in oktober 2020: Zoveel verhalen op één ochtend