Zin in lezen!

Spelverhalen als basis voor betekenisvolle lees-en schrijfactiviteiten

Inhoud

Steeds meer scholen willen hun leesonderwijs in de groepen 3 en 4 verbeteren en beter laten aansluiten bij het aanbod in de kleutergroepen en bij de betekenissen van de kinderen.

Tijdens deze cursus leer je hoe je kinderen kunt leren lezen middels een inhoudsrijke, ontwikkelingsgerichte aanpak als alternatief voor het volgen van een aanvankelijk leesmethode.

Deze aanpak wordt goed omschreven in het in 2017 verschenen boek: ‘Lezen en schrijven doe je samen’ (Pompert, 2017). Dit boek beschrijft een ontwikkelingsgerichte aanpak voor het lees-schrijfonderwijs in de groepen 3 en 4. De speltheorie van Bert van Oers en de ideeën van oa Jan Berenst over lezen en schrijven worden volop benut.
Ook is er in 2018 een film gemaakt over een meertalige groep 3 waarbij deze aanpak concreet wordt en je enorm zal inspireren! In de vervolgfilm wordt duidelijk hoe de overgang naar groep 4 wordt gemaakt.

Doelgroep en niveau

Leerkrachten primair onderwijs

Duur

De cursus bestaat uit 4 bijeenkomsten van 3 uur en vier groepsbezoeken per leerkracht

Doelstellingen

  • Je maakt kennis met de uitgangspunten van deze aanpak
  • Je maakt kennis met de 10 ingrediënten van deze aanpak en leert deze te vertalen naar de dagelijkse praktijk
  • Je leert wat deze aanpak betekent voor jouw rol als leerkracht

Studiebelasting

Volgen van de bijeenkomsten: 12 uur
Lezen van het boek Lezen en schrijven doe je samen en literatuur: 6 uur
Reflectie op de praktijkopdrachten: 4 uur

Aan te schaffen materialen

Boek: Lezen en schrijven doe je samen, Pompert 2017

Locatie

nader te bepalen

Kosten

Vier bijeenkomsten: €700,- inclusief een telefonische intake voorafgaand aan de cursus
Vier groepsbezoeken: €450,- (afhankelijk van de reistijd worden er extra kosten in rekening gebracht)

De cursus vindt plaats bij minimaal 6 deelnemers. Wanneer jij je inschrijft, ga je akkoord met de Algemene Voorwaarden.