Durf het anders te doen!
Steeds meer scholen zien de noodzaak om hun leesonderwijs in de groepen 3 en 4 beter te laten aansluiten bij het (spel)aanbod in de kleutergroepen en bij betekenissen en spelverhalen van kinderen.
Tijdens deze cursus ga je leren hoe je in de groepen 1 t/m 4 betekenisvolle lees-schrijfactiviteiten kunt ontwerpen welke zijn verbonden aan het spelverhaal van je groep én met een rijk en gevarieerd boekenaanbod. Als je een methode gebruikt dan gaan we samen kritisch kijken naar wat bijdraagt aan de leesontwikkeling en waar mogelijkheden liggen om het anders te doen. Belangrijk hierbij is om te kiezen voor langlopende thema’s waarbij spelverhalen en persoonlijke betekenissen uitgangspunt vormen. In het aanbod dat we ontwerpen maken we verbindingen tussen de methode én spelactiviteiten, mondelinge taal, lezen en schrijven. Juist deze samenhang zorgt ervoor dat lezen en schrijven functioneel wordt en er motivatie ontstaat. Daarnaast hebben we ook aandacht voor de aarzelende lezer, die ondanks een rijk taalaanbod en een goede aanpak, de beginnende geletterdheid en het leren lezen lastig vinden.
- De basis voor deze aanpak wordt goed beschreven in het in 2022 verschenen boek: ‘Lezen en schrijven doe je samen’ (Pompert, 2022). Dit boek beschrijft een ontwikkelingsgerichte aanpak voor het lees-schrijfonderwijs in de groepen 3 en 4.
- De speltheorie van Bert van Oers en de ideeën van oa Jan Berenst over lezen en schrijven worden volop benut.
- In 2018 een film gemaakt over een meertalige groep 3 waarbij deze aanpak concreet wordt en je enorm zal inspireren! In de vervolgfilm wordt duidelijk hoe de overgang naar groep 4 wordt gemaakt.
Film uit 2018. Deze gaat over een meertalige groep 3 waarbij de Zin-in-Lezen aanpak concreet wordt en je enorm zal inspireren!
Doelgroep
Leerkrachten van groep 1, 2, 3 en 4, intern begeleiders, taalcoördinatoren en schoolleiders.
Doelstellingen
-
Je gaat betekenisvolle lees-schrijfactiviteiten ontwerpen welke zijn verbonden aan de spelverhalen van de kinderen en maakt beredeneerde keuzes in de methode , als je deze hanteert of wilt blijven hanteren.
-
Je gaat aan de slag met het inrichten van een rijke leeromgeving met boeken en teksten die aansluiten bij het thema
-
Je maakt kennis met de 10 ingrediënten van Zin in lezen, oa schrijver zijn en schrijver blijven en het vierveldenmodel waarbij motivatie, leestechniek, begrip en woordenschat altijd met elkaar verbonden zijn
-
Je maakt kennis met de verdiepingsaanpak voor aarzelende lezers, welke aansluit bij de inhoudsrijke benadering in de groep maar specifieker en intensiever is.
Studiebelasting
- Volgen van de bijeenkomsten: 12 uur
- Lezen van het boek “Lezen en schrijven doe je samen” en literatuur: 6 uur
- Reflectie op de praktijkopdrachten: 5 uur
Trainers
Deze cursus zal gegeven worden door Anne Reijrink, gecertificeerde trainer van de aanpak Zin in lezen.
Locatie cursus
Dorpsschuur Lent, een leuke locatie op het eiland bij Nijmegen
Oosterhoutsedijk 29
Kosten
Voor deze vier bijeenkomsten betaal je € 650 ,- per persoon. Je ontvangt daarbij het boek “Lezen en schrijven doe je samen” (Pompert, 2022) én een prentenboek naar keuze bij de Kinderboekwinkel in Nijmegen.
Optioneel: Twee groepsbezoeken inclusief nabespreking: € 450,- (afhankelijk van de reistijd worden er extra kosten in rekening gebracht). Het is aan te bevelen om ook groepsbezoeken te laten plaatsvinden zodat er nog meer maatwerk kan worden geboden op de werkvloer.
Data
-
Woensdag 21 februari 2024 15.00-18.00 u
-
Woensdag 27 maart 2024 15.00-18.00 u
-
Woensdag 24 april 2024 15.00-18.00 u
-
Woensdag 5 juni 2024 15.00-18.00 u
Aanmelden
Je kunt je aanmelden voor deze cursus tot uiterlijk 9 februari 2024.
De cursus vindt plaats bij minimaal 7 deelnemers.
Wanneer jij je inschrijft, ga je akkoord met de Algemene Voorwaarden.
De cursus kan ook op maat bij jou op school gegeven worden.