Durf het anders te doen!
Steeds meer scholen zien de noodzaak om hun leesonderwijs in de groepen 3 en 4 beter te laten aansluiten bij het (spel)aanbod in de kleutergroepen en bij betekenissen en spelverhalen van kinderen.
Tijdens deze cursus ga je leren hoe je ook in groep 3 en 4 in combinatie met de methode, betekenisvolle lees-schrijfactiviteiten kunt ontwerpen welke zijn verbonden aan het spelverhaal van je groep. Belangrijk hierbij is om te kiezen voor langlopende thema’s waarbij spelverhalen en persoonlijke betekenissen uitgangspunt vormen. In het aanbod dat we ontwerpen maken we sterke verbindingen tussen de methode én spelactiviteiten, mondelinge taal, lezen en schrijven. Juist deze samenhang zorgt ervoor dat lezen en schrijven functioneel wordt en motivatie ontstaat. We gaan in deze cursus het accent leggen op de 2e helft van het schooljaar als kinderen vaardig zijn in de elementaire leeshandeling en beschikken over een (bijna) volledige letterkennis. Hierbij is ook aandacht voor de aarzelende lezer. We besteden aandacht aan de verdiepende aanpak voor deze lezers, die ondanks een rijk taalaanbod en een goede aanpak, lezen lastig vinden.
- De basis voor deze aanpak wordt goed beschreven in het in 2022 verschenen boek: ‘Lezen en schrijven doe je samen’ (Pompert, 2022). Dit boek beschrijft een ontwikkelingsgerichte aanpak voor het lees-schrijfonderwijs in de groepen 3 en 4.
- De speltheorie van Bert van Oers en de ideeën van oa Jan Berenst over lezen en schrijven worden volop benut.
- In 2018 een film gemaakt over een meertalige groep 3 waarbij deze aanpak concreet wordt en je enorm zal inspireren! In de vervolgfilm wordt duidelijk hoe de overgang naar groep 4 wordt gemaakt.
Film uit 2018. Deze gaat over een meertalige groep 3 waarbij de Zin-in-Lezen aanpak concreet wordt en je enorm zal inspireren!
Doelgroep
Leerkrachten van groep 3 en 4, intern begeleiders, taalcoördinatoren en schoolleiders.
Doelstellingen
- Je leert om een beredeneerde keuze te maken uit de activiteiten uit je methode
-
Je gaat betekenisvolle lees-schrijfactiviteiten ontwerpen welke zijn verbonden aan de spelverhalen van de kinderen
-
Je gaat aan de slag met het inrichten van een rijke leeromgeving met boeken en teksten die aansluiten bij het thema
-
Je maakt kennis met de 10 ingrediënten van Zin in lezen, oa schrijver zijn en schrijver blijven en het vierveldenmodel waarbij motivatie, leestechniek, begrip en woordenschat altijd met elkaar verbonden zijn
-
Je maakt kennis met de verdiepingsaanpak voor aarzelende lezers, welke aansluit bij de inhoudsrijke benadering in de groep maar specifieker en intensiever is.
Studiebelasting
- Volgen van de bijeenkomsten: 15 uur
- Lezen van het boek “Lezen en schrijven doe je samen” en literatuur: 6 uur
- Reflectie op de praktijkopdrachten: 5 uur
Trainers
Deze cursus zal gegeven worden door Anne Reijrink en Sandra Broers, allebei gecertificeerde trainers van de aanpak Zin in lezen.
Locatie cursus
Droom!
Nieuwe Aamsestraat 32
6662ND Elst (Gld)
NB: Als de cursus gegeven kan worden op de school van een deelnemer/ deelnemers, dan worden de kosten met € 85,- pp verminderd.
Kosten
Voor deze vijf bijeenkomsten betaal je € 635 ,- per persoon (of € 550,-, zie hierboven). Je ontvangt daarbij het boek “Lezen en schrijven doe je samen” (Pompert, 2022) én een prentenboek naar keuze bij de Kinderboekwinkel in Nijmegen.
Optioneel: Twee groepsbezoeken inclusief nabespreking: € 450,- (afhankelijk van de reistijd worden er extra kosten in rekening gebracht). Het is aan te bevelen om ook groepsbezoeken te laten plaatsvinden zodat er nog meer maatwerk kan worden geboden op de werkvloer.
Data
-
Woensdag 2 november 2022 (15.00-18.00 u)
-
Woensdag 7 december 2022 (15.00-18.00 u)
-
Woensdag 25 januari 2023 (15.00-18.00 u)
-
Woensdag 8 maart 2023 (15.00-18.00 u)
-
Woensdag 5 april 2023 (15.00-18.00 u)
Aanmelden
Je kunt je aanmelden voor deze cursus tot uiterlijk 14 oktober 2022.
De cursus vindt plaats bij minimaal 8 deelnemers.
Wanneer jij je inschrijft, ga je akkoord met de Algemene Voorwaarden.
De cursus kan ook op maat bij jou op school gegeven worden.